Nå har vi virkelig fått gjordt mye på banen, vi er så godt som ferdig med sikkerhetsgjerdene mot barnebanen og i svingen mot "publikum/sandsvingen". Vi har flyttet mye masse, bygd opp flaggposten ved det nye hoppet. Hoppet har forøvrig skapt litt diskusjon, ang. faremomenter etc. Hoppet er godkjendt av MFS banegodkjenner, og ikke definert som "farlig". Det er overhode ikke ønskelig å ha en bane som er "farlig", her skal vi sette sikkerhet i høysete.
En stor takk til alle som har bidratt på dugnad, og gjordt det mulig å få utført så mye arbeid.
Til dere som forsatt føler at dere ikke har fått bidratt som dere ønsker, skal selvsagt få muligheten senere.
Vi har hatt redusert banestr. når vi har utført arbeid, nå regner vi med å kunne bruke full bane fra førstkommende mandag.
Det har blitt en kjempefin bane, med startgrinda på plass er dette etter min mening Telemarks beste bane. Prøvde selv storhoppet og det var på ingen måte farlig, kom selvfølgelig ikke over, det er nok kun for de raskeste kjørerene i Norge. Nå har vi både E6èn og storhoppet, dette vil lokke mange kjørere til banen. Kansje noen vil sponse storhoppet og gi det et eget navn??
SvarSlettDiskusjonen rundt hoppet gikk vel på hvordan det var "preppa"...Ellers er det jo en bane for de som vil komme i "kjøreform".Anbefaler alle som kjører å ta en økt i Siljan,for dette er trening!!!mvh wiggo
SvarSlettHoppet er ikke farlig, bare man har kontroll. Hoppet er nok for de som er trygg på hopping. Men landinga kan være litt skummel, ganske løs. Det er kanskje en ting å gjøre med.
SvarSlettLitt mindre bratt oppgang så alle kan ha mer fart og lengre landing som strekker seg fra 2/3 av toppen og går i ett med bakken etterpå..kanskje ikke så mye sand i landing...
SvarSletten ting skal være sikkert det enkleste er å finne unnskylninger på hvorfor man ikke tør og hoppe.så til de som klager på dette hoppet ta dere en tur på andre baner så kansje dere skjønner at dere aldrig har kjørt på hopp men en kul det ny hoppet er et hopp det andre betegner jeg som kuler.vi har muligens litt ujevn og løs landing men bratt.nei bare tull.
SvarSlettnmfs banegodkjenner har sett på hoppet (har sett hopp før)han synes hoppet ser trygt ut.
jeg stolte på han hoppet over ikke noe problem.
men det sier seg selv for og hoppe 24meter må man litt mer enn halvmeter opp fra bakken så viggo tør du ikke det anbefaler jeg deg rulle over.nå er jeg lei krittikken runt dette sak ferdig!!!!!
hilsen
roger
Ang hopp. Etter min mening er det førerns kunnskap og ferdigheter som avgjør om et hopp er farlig eller ikke. Vil derfor repetere grunnreglene for sikker hopping: Det er gyrokreftene som holder deg i balanse så ikke kødd med dem. Hold jevn gass i oppgangen og i svevet. Du har da 2 muligheter til under svevet. Hvis du slipper gassen er det farlig for deg som fører. Gyroen opphører og sykklen tipper forover. Hvis du lander på forhjulet vil bremseeffekten i forhjulet og eventuelt i underlaget få deg til å slå forlengst salto og det er farlig. Mer trygt er det å forytsette på jevn gass og jevnt turtall. Sykklen vil da lande på begge hjul samtidig . Du vil nok merke landingen i løst underlag m,en har du god klem på tanken med beina så går det bra. Det riktigste når du har løs sand i landinga er å gi gass rett før landing. Jo tidligere du gir gass jo mere vil bakhjule dra seg nedover og lande først. Når du da har god spinn på bakhjulet vil dette medvirke til at forhjulet vil få en mykere landing og landingen vil virke både lettere og stødigere. Jeg vil anbefale alle å teste teknikken på "kuler" først. En vil da oppleve hoppet som trykt og sikkert.
SvarSlettEn må selvsakt ta hensyn til fjæring o.l. Skvetter sykklen opp ved landing må returen slakkes og kansje komprisjonen også. Vidre bør en vite om fjærene er tiulpasset sin kroppsvekt. Gaffel og støtdemper bør overhales med jevne mellomrom for å fungere optimalt. Det er ikke for moro skyld at de som kjører fort bruker både tid å penger på dette.
Lykke til med wt sikkkert luftig svev,
Beklager , glemte å undertegne. Hilsen Asbjørn
SvarSlettBra innlegg Asbjørn.Hadde egentlig ikke tenkt å kommentere dette med hoppet mer jeg men siden jeg får skylda for å starte diskusjonen her (på melding fra Roger+ovenstående innlegg)gjør jeg det allikevel:Første dagen vi kjørte på hoppet,fikk vi så høy bue på hoppet at vi stod nesten stille når vi landa.Også de som hoppet halveis.Faren med dette er at trafikken over hoppet stanser opp og noen kan bli hoppet på bakfra.Senere har noen skavet av noen centimeter på toppen og spretteffekten ble mindre.Og farten over hoppet ble bedre for de som ikke hopper langt.Jeg skavet litt etter noen hadde kjørt der for å gjøre hoppet jevnere.En annen ting jeg påpekte var at med den spretteffekten,og høyda,var det farlig om en uten erfaring skulle prøve og bomme...Det er unge utøvere som føler press til å prøve ting de ikke er klar for.Derfor mente,og mener ,jeg at spretteffekten i oppgang burde reduseres noe.Mitt forslag var å gå 20 til 30 cm inn øverst.Om landinga mente jeg å runde av overgang mellom flate og skrådel.Dette for å unngå en dump i enden av flata.Sa også at en som ville hoppet hele hoppet hadde bemerket en flate mellom nedgang og naturlig bakke etter hoppet.Han mente hoppet burde gå i ett med bakken...Å dra min kjøring inn som grunnen til at jeg sier dette er dumt.Like dumt som å ikke ta mulige scenarioer på alvor så lenge muligheten er der.Og de fleste som skal over det hoppet er ikke eliteførere..Better safe than sorry!!! mvh Wiggo
SvarSlettMå bare si at banen var utrolig bra nå, siljan er en super bane som bare må prøves av alle som kjører :)
SvarSlettMvh Pål