Ang. startgrind så er det slik at skal vi kjøpe ferdig produkt,vil det koste flere ti-talls tusen...Ståle snakket om at han muligens kjente en som kunne sveise for en grei pris.Og materiale får vi muligens bra pris på gjennom Tom-Vidar...Men er det noen som er flink med teknisk tegning?Vegard? Jeg har fått forklart hvordan det er gjordt i Tønsberg bl.a.,så hvis en vil konstruere kan han/hun gjerne ringe meg(40834530)og høre på noen ideer jeg har.
Ellers er det dette med banen...Frøstveidt ble spurt og tegnet skisse.Men ble ikke hørt på...Vi er noen som prøver å vedlikeholde og forbedre banen så godt vi kan.Mer masse av litt forskjellig slag og flere og større utfordringer på den sløyfa vi har tror jeg nok er løsningen slik det ser ut nå .Veldig mye jobb og dyrt om vi skal gjøre store forandringer...Men kom gjerne med innspill.Amatører som vi er,vil vi sette stor pris på det.
mvh Wiggo
Ellers er det dette med banen...Frøstveidt ble spurt og tegnet skisse.Men ble ikke hørt på...Vi er noen som prøver å vedlikeholde og forbedre banen så godt vi kan.Mer masse av litt forskjellig slag og flere og større utfordringer på den sløyfa vi har tror jeg nok er løsningen slik det ser ut nå .Veldig mye jobb og dyrt om vi skal gjøre store forandringer...Men kom gjerne med innspill.Amatører som vi er,vil vi sette stor pris på det.
mvh Wiggo
Ang banen. Banen er som baken. Folk liker forskjellig. Men banen burde antagelig hatt ET hopp som er for stort for de fleste. Så det hele tiden er noe å strekke seg etter. Men det er sikkert like mange meninger som medlemmer.
SvarSlettVeldig bra initiativ Wiggo! Du inviterer oss alle på en konstruktiv måte. Jeg reiser til Tønsberg på lørdag, og vil ta noen bilder samt spørre litt der ifht. deres startgrind.
SvarSlettJeg er også VELDIG enig med Even ifht. Et STORT hopp - det MÅ vi ha etter min mening!!
Jeg har snakket litt med Terje ifht banen og han har gitt klarsignal på at vi prøver å få opp standarden før vinteren kommer.
Rune sjekker med Trechow om vi kan kjøpe sand/masse fra sandtak utover Austadveien.
Dato for en dugnad vil komme straks Rune får avklart dette.
Min mening ang banen:
SvarSlett- "E6'en", og sletta som går i motsatt retning, MÅ gjøres noe med. Det er ingenting som fører til mer skader enn høy fart og store kuler. Dessuten er det ingen normale crossbaner som har sånne sletter. Jeg har forklart for Wiggo tidligere hvordan jeg mener vi kan løse dette enkelt.
- Der hvor banen går ved siden av barnebanen i dag, burde det gjøres noe. Her er farten veldig høy, og hvis vi mister kontrollen havner vi rett inn i barnebanen. Vet ikke helt hva vi kan gjøre her.. Kanskje snu kjreretning? Banen er utrulig artig å kjøre andre veien også:)
- Hvis det skal lages fler hopp, burde disse ligge nærme utgangen av en sving, slik at hvis man er god nok til å ta svingen i god fart, er man god nok til å prøve seg på hoppet. Dette forebygger ulykker.
- Den hardpakkede grusen som nå ligger på E6'en, kan brukes i oppgangen på hoppa, på den måten trengs det ikke å preppes så ofte.
Ang. startgrind:
- På motorsportforbundet sine sider, under spesialreglement MX, står det en hel del krav til startgrind, startslette og første sving. Dette er ting vi må forholde oss til dersom vi skal få dette godkjent.
- Jeg skal sjekke litt rundt om jeg får mulighet til å konstruere en startgrind. Er litt usikker siden jeg i tilfelle må gjøre dette på jobben.
Vegard, det er store hopp kjørere skader seg på, det er vel kjent. Whoop`s er vår banes spesialitet. Men slik det er i dag er jeg enig i at det er for mye woop`s i forhold til hopp. Se denne videoen så skjønner du :)
SvarSletthttp://motox.no/articles/?id=11399
Problemet med Siljanbanen er jo at farten er aaaaltfor høy, og dette må vi gjøre noe med før det skjer flere ulykker. Med min gamle 450 la jeg inn 4. gir, som er det samme som 70-80km/t..
SvarSlettVi så jo hva som kunne skje når Kim Andre tryna i oppoverbakken lengst vekk fra depotet, og slo hofta ut av ledd.
Woopsa kan vi godt beholde, men vi må kutte ned på lengden av slettene mener jeg. Ved å snu 180* inn på sletta i motsatt retning, midtveis på E6'en, løser vi det enkelt. Der er det jo tilogmed sand fra før. Også kobler vi bare banen sammen igjen ved 180-graderen i bunn av bakken.
På den måten beholder vi woopsa og kutter ned på lengden av slettene. I tillegg får vi flere svinger, og plattåhoppet på enden av sletta gir mening.
Det er utrolig morsomt å se på de få som klarer E6`en. De som trener nok, klarer farten der uten problem! De andre må trene mer!!Har ikke hørt om noen som har skadet seg der. E6`en og woops er varemerket til Siljan mc - ingenting annet. Jeg tok noen bilder av startgrinda i Tønsberg, er det noen som vil jobbe videre på tegninger, så får dere bildene.
SvarSlettVegard, det er meningen man skal kjøre i 70-80 km/h på crossbaner..,gjennomsnittsfarta skal ikke over 50 km/h, og der er vi på rett side med god margin. Fallet til Kim Andrè skjedde av helt andre årsaker etter min mening. Det har i 2009 hvert 3 dødsfall i Norge på crossbaner. Du kan prøve å finne ut av hva disse skyldes, så kan vi snakkes:)
SvarSlett